حساب کاربری

یا

سنسور اکسیژن

فهرست مطالب

کار سنسور اکسیژن چیست؟

سنسور اکسیژن، یک دستگاه الکترونیکی است که وظیفه اندازه‌گیری نسبت سوخت به هوای درون موتور و کاهش میزان آلاینده‌ها را برعهده دارد. در برخی از خودروها، یک سنسور اکسیژن نصب شده است، در حالی که در دیگران، بیش از یک سنسور اکسیژن وجود دارد که تعداد آنها به نوع و مدل خودرو بستگی دارد. در خودروهای دارای دو سنسور اکسیژن، یک سنسور در بخش ورودی مخزن کاتالیست و سنسور دیگر در قسمت خروجی گازهای اگزوز نصب می‌شود. این نوع نصب باعث بهبود کنترل میزان آلایندگی در این خودروها می‌گردد.

همچنین میتوانید برای خرید سنسور اکسیژن برای مدل های مختلف خودرو با نگین خودرو در ارتباط باشید.

تاریخچه سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن، یا همان حسگر O2، یکی از اجزای کلیدی در سیستم کنترل سوخت و انتشار گاز خودروها است. این سنسور اطلاعات مربوط به میزان اکسیژن در گازهای خروجی موتور را به سیستم مدیریت موتور (ECU) ارسال می‌کند. این اطلاعات از اهمیت بسیاری برخوردارند زیرا موجودیت مناسب اکسیژن برای احتراق سوخت و کنترل ترکیب هوا و سوخت بسیار حائز اهمیت است.

تاریخچه‌ی سنسور اکسیژن به دهه 1960 میلادی بازمی‌گردد. در آن زمان، نیاز به بهبود کارایی موتورها و کاهش آلودگی هوا افزایش یافت. سنسورهای اکسیژن تازه‌ترین نوآوری‌ها در این زمینه بودند. این سنسورها به شکل زیستی از یک لایه نازک اکسید زیرینی تشکیل شده‌اند که در تماس با مخلوط هوا و سوخت قرار گرفته و تغییرات مقدار اکسیژن را اندازه‌گیری می‌کند.

با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، سنسورهای اکسیژن به صورت ثابت و نوع فعلی خود را به‌دست آورده‌اند. این سنسورها به صورت دو نوع  حسگر اکسیژن قبل از کاتالیست و حسگر اکسیژن پس از کاتالیست معروف هستند.

سنسورهای اکسیژن بهبود کارایی موتور، افزایش بازدهی سوخت، و کاهش انتشار آلاینده‌ها به‌ویژه در خودروهای مدرن نقش مهمی ایفا می‌کنند. از آنجایی که این سنسورها بخشی اساسی از سیستم‌های موتور و کنترل الکترونیکی خودروها هستند، بهبود و نوآوری در این فناوری مستلزم به تحقیقات و توسعه‌های مداوم می‌باشد.

نحوه ی عملکرد سنسور

سنسور اکسیژن اطلاعات خود را به واحد کنترل موتور (ECU) ارسال می‌کند و عملکرد خود را نمایش می‌دهد. عملکرد این سنسور به این شکل است که به میزان اکسیژن موجود در گازهای خروجی اگزوز واکنش نشان می‌دهد و نتیجه‌ی این واکنش ولتاژی تولید می‌کند. این ولتاژ در نتیجه، غلظت سوخت در مخلوط سوخت و هوا را گزارش می‌دهد و مقدار سوخت ورودی به موتور را بر اساس آن تنظیم می‌کند تا نسبت سوخت به هوا ثابت بماند. بسیاری از سنسورهای اکسیژن به عنوان یک کلید عمل می‌کنند، به این ترتیب که کامپیوتر خودرو میزان ولتاژ را ارزیابی کرده و وضعیت سوخت را تشخیص می‌دهد. عملکرد نادرست این سنسور می‌تواند تأثیر منفی بر کارایی موتور و سطح آلایندگی داشته باشد.

سنسوراکسیژن

انواع مختلف سنسور اکسیژن خودرو

نوع متداولترین سنسور اکسیژن از جنس زیرکونیوم به شمار می‌رود. سنسورهای زیرکونیومی قدیمی که بدون ویژگی گرم‌کننده هستند، دارای دو سیم هستند و پس از روشن شدن موتور در شرایط سرد، چند دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال تولید نمایند. این امر به دلیل وابستگی آنها به گرمای اگزوز است که به درجه حرارت عملکرد آنها می‌رسد. به همین دلیل، ممکن است سنسورهای بدون گرم‌کن در دورهای آرام سرد شوند و یک سیگنال ارسال کنند که منجر به توقف سیستم کنترل موتور می‌شود.

نشانه های خرابی سنسور اکسیژن خودرو

تشخیص علائم ناسالمی در سنسور موتور بر اساس موارد زیر ممکن است و از این راه می‌توان جلوی خسارات احتمالی را گرفت:
  • افزایش غلظت آلاینده‌های موتور
  • افزایش مصرف سوخت
  • کاهش توان موتور
  • وقوع ریپ زمان تغییر دنده خودرو
  • تمایل به خاموش شدن در هنگام ترمزگیری
  • کندی در حین شتاب‌زنی خودرو
وقتی که حسگر اکسیژن در حال خراب شدن قرار دارد، موتور خودرو به‌طور نامنظم عمل می‌کند و در حین توقف، مصرف غیرعادی گاز را تجربه می‌کنید. دور موتور هنگام توقف به شدت افزایش می‌یابد (بین 2000 تا 3000 دور در دقیقه). این خرابی باعث عدم ترکیب مطلوب سوخت و اکسیژن می‌شود، که به طور چشم‌گیری توان و عملکرد موتور را کاهش می‌دهد. زمانی که حسگر اکسیژن مخلوط سوخت را رقیق نمایش می‌دهد، ممکن است به دلایل متعددی از جمله اتمام عمر کارکرد سنسور، آلودگی، یا اتصال نامناسب سیم‌ها باشد. مدار سنسور اکسیژن ممکن است به علت اتصال کوتاه یا فرسودگی قطع گردد. در صورت شناسایی مشکلات دیگر، تعویض سنسور اجتناب‌ناپذیر است. بعضی از سنسورهای اکسیژن حتی در صورت خرابی خفیف نیز ممکن است عملکرد خود را ادامه دهند و کد خطایی ایجاد ننمایند. این حالت ممکن است علیرغم ادامه عملکرد، منجر به افزایش مصرف سوخت و تولید آلاینده‌ها گردد. بنابراین، عدم وجود کد خطا یا لامپ اخطار به معنای کارکرد صحیح سنسور نیست.

زمان تعویض سنسور اکسیژن

این سنسورها مصرفی هستند، و در صورت فرسودگی بهتر است آن‌ها را تعویض نمایید. قابلیت عملکرد سنسور با گذشت زمان و افزایش ساعت کاری به دلیل تجمع آلاینده‌ها بر روی نوک آن، کاهش می‌یابد. کثیف شدن و گرفتگی سنسور ممکن است ناشی از مواد مختلفی باشد که در اگزوز حضور دارند، از جمله سرب، سیلیکون، سولفور، رسوب روغن، و حتی برخی از مواد مکمل سوخت. علاوه بر این، توسط عوامل محیطی مانند آب، مواد معدنی در جاده، و روغن نیز ممکن است سنسور آسیب ببیند. بهترین راه برای اطمینان از عملکرد صحیح سنسور، انجام آزمایش و بازرسی دوره‌ای آن است. زمان مناسب برای بررسی سنسور اکسیژن، هنگام تعویض شمع‌های خودرو است. لطفاً به یاد داشته باشید که در هنگام تعویض، سنسور جایگزین باید از نوع مطابق با سنسور قبلی باشد.
حسگر اکسیژن

روش عیب یابی سنسور آسیب دیده

• اجرای اسکن ECU خودرو با استفاده از دستگاه دیاگ
• بررسی نشتی‌ها و سوراخ‌های موجود در سیستم اگزوز
• جایگزینی سنسورهای آسیب دیده با سنسورهای جدید
• بررسی اتصالات الکتریکی و اطمینان از سلامت آنها
• ارزیابی صحت عملکرد حسگرهای اکسیژن
• پاکسازی کدهای مرتبط با سنسورهای قبلی از ECU
• انجام آزمایش عملکرد صحیح خودرو در حین رانندگی

جهت انجام تست معاینه فنی، حتماً از سلامت سنسور اکسیژن اطمینان حاصل فرمایید. در غیر اینصورت، میزان کربن خروجی از سیستم اگزوز به حدی فراتر از مقادیر مجاز افزایش می‌یابد و نتیجه تست معاینه فنی به علت آلایندگی خودرو ممکن است منفی اعلام شود.
تولید سنسورهای اکسیژن یک صنعت پیچیده و متخصصانه است که توسط چندین شرکت در سطح جهان انجام می‌شود. این شرکت‌ها با تکنولوژی‌های مختلف و استفاده از مواد متنوع در تولید سنسورهای اکسیژن به بهبود عملکرد موتورها و کاهش آلاینده‌ها کمک می‌کنند. در زیر، نام چند شرکت برجسته در زمینه تولید سنسور اکسیژن آورده شده است

1. Bosch (روبرت بوش GmbH):
– بوش یکی از بزرگترین و پیشروترین شرکت‌های تولید کننده سنسورهای اکسیژن است. این شرکت آلمانی با سابقه طولانی در زمینه تولید قطعات الکترونیک و اتومبیل به شناخته شده است.

2. Denso Corporation:
– دنسو، یک شرکت ژاپنی، نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنسورهای اکسیژن در صنعت اتومبیل است. این شرکت به عنوان یکی از ارائه‌دهندگان مهم قطعات الکترونیکی برای خودروها شناخته می‌شود.

3. NGK Spark Plug Co., Ltd.:
– این شرکت ژاپنی نیز جزو تولیدکنندگان معتبر سنسورهای اکسیژن است. همچنین، NGK در زمینه تولید شمع‌ها نیز شناخته می‌شود.

4. Delphi Technologies:
– دلفی تکنولوجیز یک شرکت بین‌المللی بوده و در زمینه تولید انواع قطعات الکترونیکی برای صنعت اتومبیل فعالیت می‌کند، از جمله سنسورهای اکسیژن.

5. Continental AG:
– کنتیننتال نیز یک شرکت آلمانی بزرگ است که در زمینه تولید سیستم‌های الکترونیکی و اتومبیل فعالیت دارد و سنسورهای اکسیژن نیز جزو محصولات آن محسوب می‌شود..

در پایان ما در نگین خودرو تلاش میکنیم تا بهترین کیفیت لوازم یدکی را با پایین ترین قیمت برای شما فراهم کنیم تا بتوانید تمام قطعات مورد نیاز خودرو خود را به راحتی از ما تهیه کنید.

 

 

 

دیدگاه کاربران
2 دیدگاه
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *